2012. december 17., hétfő

A kiszolgáltatottságról

A kiszolgáltatottság elleni örök harcban mostanában nem állunk jól. Az erőforrások és az eszközök elosztása soha nem kedvezett a jó oldalnak, de a nehezen megszerzett eredmények is könnyen elveszíthetők a számára, hiszen az ellenfél gátlástalan. Így járhat a társadalom például a demokráciával, jogállamisággal és számos más intézménnyel. A kiszolgáltatottság fenntartásában érdekelt gazdasági, politikai és egyéb erők évezredes rutinnal bánnak a demagógiával, a durva és kifinomult erőszakkal, alantos eszközök végtelen tárával.
Ki védheti meg, ki köteles megvédeni ma a polgárt, a polgárok közösségeit? A hatóság? A rendőrség? A bíróság? A média? A bank?
Megannyi jogos válasz! Megannyi álságos, cinikus válasz! A harcot mégsem lehet feladni. Harcolni kell azért, hogy a hatóság és minden más jó legyen. De, számot vetve a történelem tanulságaival, harcolni érdemes új intézményekért is. Például a meglévő ügyészség mellé fel kellene állítani egy tőle független – „fehér” – ügyészséget, amelynek feladata minden érdekeiben, jogaiban sértett – vagy éppenséggel meggyanúsított – polgár védelme lenne.
A polgár jogainak és érdekeinek védelme nem lehet esetleges, nem lehet jámbor jogvédők feladata, és nem lehet a gazdagok privilégiuma. A jelenlegi ombudsmani intézmény is olyan gomb, amelyhez hiányzik a kiszolgáltatottság ellen küzdő társadalom kabátja.
Igen, fontos tervező és kivitelező feladatok várnak polgárokra és közösségeikre, ombudsmanokra és néptribunokra.