Egyre aktuálisabbá vált a Változó Világ Mozgalom egy olyan
bemutatása, amely nem egy egész könyv (amilyen készül), ám több, mint egynéhány
oldalas rövid bemutató. Így belekezdtünk egy ilyen összeállításába, közben
viszont arra gondoltunk, hogy nem „titokban” készítjük el az anyagot, hanem
folyamatosan közreadjuk az elkészült részeket. Bízunk benne, hogy hasznos lesz
a munkának ez a formája.
A mai közreadással elkezdjük ezt a
folyamatot. Nem ígérjük, hogy minden nap megjelenik egy új részlet, de vélhetően
ezek sűrűn jönnek majd, hiszen fontosnak tartjuk a tervezett bemutatkozó anyag –
első változatának – elkészítését egy-két hónapon belül.
* * *
A tanulás és nevelés az a terület, ahol a legmélyebb
átalakulásra van szükség.
A tanulás alapját az iskola adja. Meg
kell változtatni a tanítás egész gyakorlatát. A régi sémák teljesen elavultak,
az új „modern” tendenciák” rendkivül veszélyesek. Ezeknél az a közös, hogy
merev tantárgyak sokaságában gondolkoznak, és nem a testi-szellemi fejlődésben.
Különösen a kisebb gyerekeknek sok mozgásra és sok játékra van szükségük. Ezt
nem lehet „elintézni” a napi egy óra testneveléssel, amely ma még eléggé
általánosan formális gyakorlat, alibi. A mozgásigényt nagyrészét a napi
szabadidőben kellene hatékonyan kielégíteni, amihez legelőször szabadidőt
kellene biztosítani, másrészt megfelelő eszközöket és foglalkozási formákat
(pl. iskolai körbajnokságok, versenyek stb.)
A testnevelés és mozgás nem elégíti
ki a játékigényt, amelyre ugyszintén naponta kell időt biztosítani. Itt fontos
az, hogy a játékformák sokaságára kell megtanítani a gyerekeket. A játék két
speciális formája a színjátszás és a tánc, mozgásművészet. Kevesen sejtik,
milyen őriási jelentősége van a színjátszásnak a szellemi, és különösen az
érzelmi fejlődés szempontjából. Ezzel tudunk leginkább megtanulni az érzelmek
kifejezését, a a jó magatartásformákat, a kommunikációt.
Igen hasonló a funkciója a táncnak és
az azt kiegészítő mozgásművészetnek. Fel kell ismerni, hogy ezeknek ugyancsak
járna a napi egy óra. Hasonlóképpen fontos az olvasás, az éneklés, a hangszer,
az egyéb művészeti foglalkozás. Természetesen a különféle tudományokkal való
ismerkedést is el kell kezdeni. Ebben a körben a nyelv és irodalom, a
történelem, a matematika és a természettudomány alapvető. Az itt szükséges
ismeretanyag jelentős részét jól kiválasztott olvasmányok és filmek révén
kellene szerezni, a tananyag inkább lábjegyzet legyen az olvasottakhoz és a
látotthoz.
E mellett a tanóra arra szolgáljon,
hogy közösen fedezzük fel a dolgok lényegét, a nagyobb összefüggéseket..
Ösztönözni és jutalmazni kell a kérdésfeltevést, és tanítani, motiválni a
válaszok önálló keresésére (akár pl. az internetes keresők segítségével). De
itt is a hangsúlyt az ismeretek tömege helyett a képességek fejlesztése legyen
a fő cél.
A diák tanuljon meg jól érteni és jól
fogalmazni! Ezen belül különleges szerepe van a matematikának, amely a
leginkább fejleszti a logikus és az absztrakt gondolkodást. Fontos jól
megtanulni egy vagy két nyelvet, és egy-két programnyelvet is. Fontos megtanulni
relaxálni és meditálni.
Egy további fontos terület, amelynek
sokkal nagyobb szerepet kellene biztosítani: a hasznos és értelmes munka. Ez
képességeket fejleszt, fegyelemre, szorgalomra, komolyságra, rendszeretetre
nevel. Minden iskolának saját könyvtára, szertára, raktára, javító és
karbantartó, asztalos műhelye, konyhája, konyhakertje, takarító részlege kell
legyen, és azok munkájának nagyrészét a diákoknak kellene végezniük.
* * *